måndag 12 september 2011

Siden eller bomull?

Jag fortsätter mina dragkedjeövningar med två helfodrade klänningar - en i siden och en i bomull!


Mönster: Mitt eget, en kombination av olika mönster som jag brukar använda från Ottobre och Baby Cool men som jag ändrat och anpassat... Stl ca 80/86
Material: Yttertyget är ett orange råsidentyg som jag fått av min moster (tackar!) och fodertyget är en stuv från Ohlssons.
Bra: Jag valde tyget efter dragkedjan - jag ville öva på att sy i dragkedjor och råkade ha några i lämplig längd liggande, varav en var orange. Så det var ju bra att den kom till användning :) Jag gillar även kombinationen av yttertyget och fodret.
Dåligt: När jag klippt till bitarna började jag fundera om det är så lyckat med en sidenklänning till en så liten unge (stl. 80/86). Fettfläckar går ju inte bort i 30 graderstvätt direkt. Dessutom var det vikveck på tyget som nog legat i en låda ganska många år, och de var svåra att få bort trots att jag både tvättade och strök. Men på det stora hela är jag nöjd!



Mönster: Som ovan, många mönster blandade. Stl ca 80/86
Material: Yttertyget är en kombination av ett elefanttyg från moster och ett traderafynd, fodertyget kommer från svärmor (tack!). Även här var det en överbliven dragkedja som avgjorde tygvalet, men denna gång en blå.
Bra: Kul att kombinera tyger!
Dåligt: Ingenting! (Jag börjar få kläm på det där med dragkedjor).



Jag provade två olika avslut på klänningarna, på sidenklänningen sydde jag fast fodret i yttertygets fåll medan jag på bomullsklänningen lät fodertyget "hänga fritt". Båda har sina fördelar. När man som jag bara har en vanlig symaskin så blir sömmarna inte lika snygga som om man har en overlock, då är det bra att gömma alla sömsmåner (eftersom alla kanter måste zick-zackas). Å andra sidan är det ganska mycket pilligare att sy in fodret i yttertygets fåll - jag tycker det är svårt att få det snyggt när man ska vika in sömsmånen och sen sy fållen. Eftersom klänningen är utställd så är det ju för mycket tyg som ska vikas in - om ni förstår vad jag menar.

2 kommentarer:

  1. Sidenklänningen är verkligen jättefin! Vilken partyblåsa. Om du har för lite att göra någon kväll (har man någonsin det?) så skulle du kunna brodera något kul nere vid fållen fram. Inspirerad av dessa kanske? http://joannagoddard.blogspot.com/2011/03/embroidered-book-covers.html
    Eller inte... :)

    SvaraRadera
  2. Kul idé med broderi, kanske någon kväll när man sitter framför TV:n. Sånna kvällar brukar jag annars ägna åt att klippa till nya kläder. Har inte broderat sen jag gick i skolan :)

    SvaraRadera