torsdag 22 september 2011

Höstjacka

Den här modellen har jag sytt förut och varje gång är jag så nöjd med resultatet!




Mönster: Grundmönstret är jackan Piilo från Ottobre nr 4/2010. Det mönstret är dock gjort för sweatshirttyg så jag har breddat ärmarna lite på denna eftersom det yttertyg jag använder inte är stretchigt. Piilomönstret har också en dragkeja på huvan och två fickor. Dragkedjan har jag sytt på tidigare modeller men upptäckt att den inte används så jag skippade den denna gång (och då gick det ungefär dubbelt så fort att sy jackan - jag måste öva mer på dragkedjor...). Fickor tycker jag är onödigt när det är en liten jacka i mönstrat tyg - det kan bli väldigt plottrigt då tror jag. Storleken är 86.
Material: Yttertyget hittade jag på en loppis i Havsnäs (norra jämtland) i somras och fodertyget (rosa plysch) hittade jag i en låda hos mamma. Mudd från Söders tyger och knappar från Samuels skrädderi och kemtvätt på Hornsgatan 142. Jag kan verligen rekommendera ett besök hos honom - han har massor av knappar som han säljer för 1-2 kr styck och sen när man väl ska betala så prutar han dessutom!
Bra: Den här jackan är så rolig att sy och den blir så fin! Min systerson (1,5 år) som fick den här jackan tycker själv att han är så himla snygg i den :)
Dåligt: Jag förefaller sakna teknik för att sy i stretchiga material (typ plysch). Hur noga jag än klipper ut mönsterbitarna så är de för stora när väl fodret ska sys till yttertyget. Vad gör jag för fel?! Inget som inte går att rätta till men det är ändå väldigt irriterande.

5 kommentarer:

  1. Otroligt fin! Fin modell och härligt tyg.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fin! Nu blev jag inspirerad att sy fler sådana här jackor. Hmm, måste bara hitta lite tid :) Och tack för knapptipset. Jag har förvisso massor av knappar redan, men några fler kan ju aldrig skada...

    SvaraRadera
  3. Jag gissar att det är velour du fodrar med?
    Prova att klippa ut utan sömnsmåner och sy på vanligt sätt. Då blir fodret lite mindre.
    Det har jag sett att dom rekomenderar i många sömnadsbeskrivningar.

    För övrigt, Tack för all inspiration du bjuder på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset och för dina snälla ord!

      Radera