torsdag 22 september 2011

Present till en ettåring!

Ett av mammas fina påslakan blev till en ettårspresent!




Mönster: Grundmönstret är ett mönster från Ottobre nr 4/2008 (Nasta klänning) men jag har modifierat det en hel del. Stl 86.
Material: Yttertyget kommer från ett av de fina påslakan som jag fyndade hos mamma i somras. Fodertyget kommer från ett lakan från min mormors mor! De fina knapparna kommer jag inte ihåg var jag köpte dem, tyvärr...
Bra: Åh vilken mjuk och skön klänning detta blev! Det måste vara den främsta fördelen med att sy av påslakan / lakan, att tyget är så mjukt. Kul också att öva lite på att sy knapphål och inte bara använda tryckknappar.
Dåligt: Ena knapphålet blev lite trångt - märkligt eftersom jag hade precis samma inställningar på symaskinen när jag sydde de båda hålen. Det gör å andra sidan inte så mycket eftersom man egentligen bara behöver öppna det ena hängslet för att ta på och av klänningen.

2 kommentarer:

  1. Underbara små knappar och fin klänning!

    hängeslbyxorna är inte fodrade, tyget hyfsat tjockt. men det borde väl gå? om man byr syr två par byxor och stoppar i dem ena i dem andra och fäster ihop dem med kantbandet högst upp och med resåren längs ner?

    SvaraRadera
  2. Precis, det är så jag brukar göra när jag helfodrar klänningar. Men jag är rädd att det blir lite mycket tyg i grenen (med alla sömmar också). Ska prova i helgen :)

    SvaraRadera