tisdag 18 december 2012

Lapptäcken på jämtska

Mina barn ska snart få en ny kusin och min svägerska undrade om jag kunde sy ett lapptäcke till den väntade bebisen. Hennes föräldrar är, liksom min pappa, bördiga från Strömsundstrakten och därför ville jag gärna inkludera dunderklumpen i täcket, som ju också kommer från samma trakt (vilket jag skrivit lite om här).




Vad? Två lapptäcken, det övre 77 x 105 cm, det nedre 61 x 80 cm. Det nedre har grön fleecebaksida medan det övre har en baksida av mörkblått bomullstyg men är fodrat med fleece.
Material: Det fina dunderklumpentyget har jag köpt genom en facebookgrupp. Övriga tyger i lapptäckena är från gardiner och påslakan. Fleecet i båda täckena är egentligen slaktade fleecefiltar från Åhlens och baksidestyget på övre täcket är vanlig lakansväv som jag köpt på Ohlssons.
Bra: Det är KUL att sy lapptäcke! I det övre täcket valde jag göra rutorna lite större, vilket gjorde att det verkligen gick som en dans. Dunderklumpentyget är väldigt fint, varje bild är som en liten tavla och därför tycker jag att detta var ett bra sätt att använda det på. Dessutom - nästan det bästa - jag lärde mig att sy ihop vändhålet på ett väldigt smart sätt, med en "smygsöm". För allvarligt, att sy igen vändhålet måste vara det tråkigaste man kan göra!! I nästan alla beskrivningar står att man ska sy igen vändhål för hand "med små fina stygn". Skitsnack! Jag har ALDRIG lyckats få till en snygg söm på det viset och dessutom tar det en evinnerlig tid. Med den fantastiska smygsömmen går det hur snabbt som helst, blir helt osynligt och är busenkelt. Detta är säkert inga nyheter för er syrävar men för mig var det a true revelation! Jag tackar de niondeklassare som spelat in en instruktionsfilm och lagt ut på youtube. Tack för det!
Dåligt: En tillfällig förvirring gjorde att det nedre täcket har en fleecebaksida men är "fodrat" med lakansväv. Som ni förstår var avsikten att lakansväven skulle vara ytterst men inte tänkte väl jag på vilken ordning jag lade tygen. Lyckligtvis är ingen större skada skedd, för det funkar ju bra (och är lite gosigare) att ha fleece på baksidan också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar