söndag 12 augusti 2012

Snålt med semesterfynd

Nej det blev inte mycket tyger i sommar. Visserligen befann jag mig i loppistäta norrland under större delen av semestern. Och visst fanns det många loppisar, men hur ska man hinna besöka dem alla? Alltid finns det hungriga / uttråkade / sura / glada barn i bilen - alltid är man på väg någonstans så man måste prioritera. Och alltid väljer man fel (tydligen!). Det borde vara förbudet att kalla något för "loppis" när det i själva verket är någons garageutrensning som resulterat i sju fula saker som placerats i en lekstuga på tomten. Å andra sidan är väl "loppis" just garageutrensningar - jag menar, ordet loppis ska väl signalera "billiga (och lite risiga) saker som blivit över"? Så går man på loppis och bara hittar skräp ska man kanske inte vara så missnöjd. Men ändå...alla andra (i bloggosfären) verkar ju göra så fina fynd hela tiden!!

Jag har hittat några loppisar i sommar där det funnits massor av tyger, men bara nya och faktiskt också riktigt fula och ofräscha. Tyger kräver lite av en loppisinnehavare. Man kan inte bara slänga dem i en hög i ett mörkt hörn, det blir smutsigt, fuktigt och börjar lukta illa. Dessutom är det inte en värdig behandling av ett tyg, men det är kanske mer en personlig reflektion. Ett föredömligt exempel på finfin tygbehandling är den här affären i Sundsvall där det finns mycket tyger i prydliga högar, allt välstruket och fint. Där gjorde jag bl.a. det här fyndet för ett par år sedan. Sedan dess har jag inte gjort några anmärkningsvärda fynd där, men det är alltid kul att gå in och kolla!

Denna sommar blev det således bara ett fåtal tygfynd. Kanske lika bra eftersom jag redan har för mycket tyg hemma.

Den här typen av duk kan bli fina klänningar, se t.ex. här och här. Detta får nog bli en midsommarklänning till Vega nästa sommar.

Tyget till vänster är jag nog mest nöjd med i sommar, två fina gardinlängder för 20 kr! Det andra är lite mer skumt, men jag tror ändå att jag bestämt mig för att tycka om det.

Sommarens märkligaste tygfynd gjorde jag på Myrorna i Sundsvall. Materialet i detta är verkligen inte bomull, utan någon slags syntet, lite baddräktsaktigt. Kanske lite som någon blus som farmor kunde ha haft när jag var liten? Ingen aning om vad materialet heter men jag kunde inte låta bli att köpa det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar