lördag 18 augusti 2012

Gustavsberg och Rörstrand

Jag är som bekant lite missnöjd med sommarens tygfynd (om man bortser från de juveler jag fann när jag väl kommit hem och börjat jobba igen). Desto nöjdare är jag med de hårda prylar jag funnit denna loppissommar! Sista semesterveckan tillbringades på Gotland, vilket resulterade i föjande godingar.

Den här vasen tyckte jag var fin men såg ingen märkning förrän den var köpt. När jag skärskådade den framträdde "KULI" på undersidan. Efter lite googlande vet jag nu att den är designad av Britt-Louise Sundell för Gustavsberg. Hon var anställd där 1954 till 1984. Tyvärr vet jag inte när hennes KULI-serie kom, så den som vet får gärna informera mig!


Jag kan inte mycket om porslin, men jag såg först fatet och tyckte det var väldigt fint. Jag stod med KULI-vasen vid kassan och nämnde då för innehavaren att jag sett en ugnsform i butiken som jag gillade. "Menar du KOKA?" undrade hon. Jaså det var så den hette, jag hade faktiskt ingen aning. Innehavaren verkade gilla mig eftersom hon - utan att jag frågat - sänkte priset på ugnsformen från 200 till 75 kr. Och det var det ju värt! Dagen efter sprang jag på såskannan i samma serie och det kunde jag inte tolka som annat än att Ödet ingrep. Vi har nämligen i ett par år spanat efter en snygg såskanna och den här var ju inte bara snygg utan även i samma KOKA-serie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar