torsdag 10 maj 2012

Rapport från en syjunta

En kväll med Koolon, Kristin och Walle kan ju bara sluta i succé! Förutom gott sällskap fanns även god mat, gott vin, ljuvlig efterrätt, lite choklad och en kopp thé. Utöver att äta och prata så sydde jag även klart det mesta av den här väskan. Tack för en trevlig syjunta (ett ord som numera också finns i Ivars vokabulär)!


Vad? En helfodrad väska. Mönstret finns här, mycket trevligt med folk som delar med sig av sina mönster, det tackar jag för! Väskan är vändsydd och vändbar.
Material: Yttertyg köpte jag av Saax, ett otroligt tyg av Sven Fristedt som har liksom en flanellaktig yta. Materialet kändes oklart så vi provbrände lite fibrer och det verkar absolut vara bomull. Fodertyget är från ett av farmors påslakan.
Bra: Den gick busenkelt att sy och snygg blev den.
Dåligt: Den var nästan OMÖJLIG att vända eftersom yttertyget är av det tjockare slaget men efter att ha klippt ner sömsmånen till ett minimum så lyckades jag, puh! Om jag valt två mer jämntjocka tyger hade jag kunnat utnyttja det faktum att väskan är vändbar - nu kommer jag bara att använda den med Fristedt-tyget ytterst. Fast det kan i och för sig knappast kvalificera som något "dåligt" :)

2 kommentarer:

  1. Jättefin! Tack för länktipset till mönstret. : )

    SvaraRadera
  2. Som sagt, jättefin! Och syjunta är ett mycket bra ord att ha i sitt vokabulär. Tack för en trevlig kväll!

    SvaraRadera