måndag 17 juni 2013

Blå vas

I bland får jag lov att blogga om hårda prylar - allt här i världen är inte tyg. När jag stod på marknad  i slutet av maj gjorde jag också en kort runda för att se vad andra sålde. Från ett av loppisborden stod den här vasen och ropade på mig. Jag har söderläge på fönstret på mitt jobb och de stackars orkidéer jag haft där har fått brännskador på bladen så jag hade en idé om att lite färgat glas kunde få ersätta blommorna. Sagt och gjort, för en tjuga blev vasen min.
Nu har jag lärt mig av Porslinsbloggen att designern heter Josef Schott och att vasen tillverkades under hans tid vid Smålandshyttan. På Glasbloggen hittade jag ännu mer info, t.ex. att glasbruket var aktivt från 1947 till 1976 och att Josef Schott var född i nuvarande Tjeckien, utbildade sig i Tyskland och Österrike, bodde en tid i Norge men slutade sina dagar (94 år gammal!) i Sverige. Av sidan bayakerblom.se framgår att Josef Schott var verksam vid glasbruket från 1955 och in på 60-talet. Utan Internet och den kunskap som andra delar med sig av hade detta varit blott en fin vas (inte fy skam i och för sig). Nu blev det till en fin vas med en fin historia. Tack för det alla kunniga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar