tisdag 6 november 2012

Operation UFO: Många lappar små...

Jag städade mitt syrum (som också är sovrum och piano-rum) häromdagen och fann till min förskräckelse en hel del UFO:n (UnFinished Objects alltså...). Så nu bestämde jag mig för att avsluta dem innan jag går vidare. Det första i raden: Ett lapptäcke!!




Vad? Ett lapptäcke ca 74 x 101 cm.
Material: En blandning av påslakanstyger och gardintyger. Gladast är jag över det fina Paddingtontyget som jag fått från mammas gömmor. För litet för att kunna sy något av men perfekt till lappar! Den uppmärksamme känner även igen blåbärstyget och elefanttyget som båda är designade av Anna-Lena Emdén. Baksidan är ett nyköpt plyschtyg.
Bra: Det var kul att fundera över mönster, hur rutorna skulle ligga etc. Själv tycker jag att avigsidan (insidan) är nästan lika snygg som framsidan :)
Dåligt: Jag gjorde rutorna lite för små, vilket innebar att när jag lagt ut alla rutor var täcket fortfarande ganska litet Det var ett av skälen till varför detta länge var ett UFO. Jag kom på att jag kunde rama in rutorna med ett och samma tyg, men jag valde tyvärr "fel" tyg först och det blev inte snyggt. Men hur kul är det att sprätta? Till slut tog jag mig i alla fall tid och när jag valde det tyg ni nu ser på bild till ram blev det mycket finare! Nästa problem var baksidan. Jag begriper inte att andra orkar sy i stretchiga tyger - det är ju hopplöst!! Hur jag än gjorde så var baksidan aldrig lika stor som framsidan. Jag hade även tänkt fodra med ett fleecetyg men jag hade tillräckliga problem med plyschen så jag gav upp. Nästa gång får det nog bli en baksida av vävt tyg med fleecefoder innuti. Och större rutor.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att täcket är väldigt fint. Jag gillar färgerna.

    SvaraRadera