måndag 23 januari 2012

Återbruk på flera sätt

Sista söndagen i maj har det blivit tradition att hornstullsborna tar över gatorna och säljer vad de har över av kläder, böcker och andra prylar. Jag brukar ta en sväng på marknaden och något år (min tidsuppfattning är usel - det kan ha varit förra året, eller året dessförinnan...) lade jag vantarna på en hemsydd klänning i ett fantastiskt tyg. Den var i en gigantiskt storlek och hade inte passat mig, så jag beslöt att den skulle få nytt liv som nya plagg. Tyget är i fantastiskt skick och mönstret tillhör mina absoluta favoriter! I klänningen nedan så återanvände jag även det liv som redan fanns på plats - återbruk i dubbel bemärkelse!




Vad? En klänning av eget mönster med dold dragkedja bak och avskuret liv. Stl 80.
Material: Som sagt, återanvänt tyg från en klänning som nog aldrig kan ha blivit använd eftersom tyget ser helt nytt ut! Dragkedjan är en av dem jag fyndade vid min shoppingtur i London.
Bra: Jag älskar tyget! När jag skulle klippa ut mönsterdelarna så passade jag på att återanvända livet som var på den ursprungliga klänningen! Övade även på dold dragkedja igen - nu går det som en dans!
Dåligt: En ofodrad klänning exponerar alla zick-zackade kanter på avigan, vilket inte är så snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar