fredag 21 oktober 2011

Kort-kort

Jag gillar gamla mönster, men tycker kanske att klänningarna är i kortaste laget... men så var ju kort-kort 60-talets signum.





Mönster: Eftersom det snart är vinter fick jag för mig att jag skulle sy något med lång ärm och budade då hem ett gammalt mönster från coop på tradera. Den ska vara storlek 4 år, men trots att jag förlängde den lite så skulle jag nog kalla det för en tunika snarare än en klänning...
Material: Ett påslakanstyg från mammas samlingar. Färgerna är mycket snyggare än på bilderna - turkost och limegrönt. Knappar från Söders tyger.
Bra: Första gången jag syr en krage (!) och första gången jag syr en knappslå (!). Det blev riktigt bra.
Dåligt: När ska jag lära mig att göra mönstermarkeringar på avigan?? Inte så snyggt med kritstreck på rätan... Dessutom zick-zackade jag alla kanter å herregud vilken tid det tog! Det är bättre att använda overlocksömmen på maskinen, enda nackdelen då är att man inte kan pressa isär sömsmånerna men det är väl världsligt (som Karlsson skulle sagt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar