fredag 21 oktober 2011

Förvandlade gardiner

En snygg gardinkappa i brunt och orange och en gardinlängd med lingon och blåbär har genomgått en förvandling...

Vega, någonstans mellan stl 80 och 86
Mönster: Ett gammalt mönster som jag sytt av tidigare (se här). Det skulle vara en klänning men ni vet 60-tal... det blir mer som en tunika! Den första jag sydde har min dotter använt hur mycket som helst (och ni ser ju själva hur glad hon är!).När jag insåg hur otroligt användbar den är så bestämde jag mig för att sy fler att sälja på Jabbo. Den går ju nämligen att ha väldigt länge! Först som en (visserligen kort men ändå) klänning från ca stl. 74, och sen som tunika ända till stl 86 (eller till och med större!).
Material: Lingon- och blåbärtyget kommer från svärmors gömmor och är designat av Anna-Lena Emdén för Ikea. Det blommiga tyget fick jag av min syster. Det har hängt som en fin gardin i ett hus i Gumbodahamn. Baksidan av de blommiga klänningarna är av ett orange tyg med vita smala ränder som jag köpte på en loppis i Sundsvall i somras. Kantband från Ohlssons tyger.
Bra: Det går inte åt mycket tyg, och klänningen / tunikan är alltså otroligt användbar!
Dåligt: Bandkantning - vilket hadesgöra!!

4 kommentarer: