tisdag 14 december 2010

Förklädesklänningar


Nu har jag snöat in på förklädesklänningar. Jag fick syn på en helfodrad förklädesklänning som sys i ett enda stycke, så jag ritade av mönstret och sydde några egna. Toppenduktiga Retrostuff har även lagt upp ett liknande mönster på sin hemsida - mycket snällt! Det går snabbt att sy - en klänning blir klar på någon timma. Klänningarna nedan är i stl 62-68 och kräver alltså inte ens särskilt mycket tyg. Modellen är dessutom otroligt bra för små barn som mest sitter. Korsknäppningen i ryggen ger maximal rörlighet och klänningen är lätt att ta på och ta av.


 









Min favorit är en jag fodrat med ett lakanstyg från min mormos mors brudkista. Monogramet (KS - Kristina Sandström) som broderades någon gång i början av förra seklet finns kvar på insidan av klänningen, vilket syns om man tittar noga på den nedersta bilden. Så fastän dottern nu har vuxit ur den så tänker jag behålla den av nostalgiska skäl!





3 kommentarer:

  1. Hej! Hittade till din blogg genom Ala som tipsade. Fina saker du gör i finfina tyger :) Hit kommer jag att kolla in fler gånger!

    SvaraRadera
  2. Nämen vilka fina klänningar du syr! Jag har ju sett en och annan förstås men visste inte att du varit såå flitig. Jag kan sköta norrlandsagenturen om du vill :)

    SvaraRadera