torsdag 11 april 2013

Arkitektonisk klänning

Den hade kunnat fortsätta som duk, jag tycker den var riktigt snygg med sina bilder på kyrkor och stadshus så pedagogiskt namngivna. Men jag är ju inte så mycket för dukar, så det fick bli en klänning i stället!








 
Vad? En klänning i stl. 86, ofodrad men förstärkt vid knappar och knapphål
Material: En fyrkantig duk med bilder av byggnader från runtom i landet. Duken var märkt med Wiking Sahlin. På nätet läser jag att han är bildkonstnär född 1917. Knappar från min fina farmor Lucia som med tanke på den knappskatt hon efterlämnade nog inte slängde ett plagg utan att först sprätta bort knappen!
Bra: Färgen och de fina husen. Denna typ av duk är tacksam att sy av eftersom tyget är precis lagom styvt.
Dåligt: Jag är kluven till texten, särskilt den mitt fram på bröstet. Visserligen vill man kanske veta  vilken byggnad det är som är avbildad, men jag övervägde att placera en ficka där ändå. Nåja, det kanske mest är en kul grej!

1 kommentar:

  1. Å så fin! Jag har en stockholmsduk som jag funderat på att sy något av. Nu blev jag ännu mer sugen. Texten är ju pricken över i, tycker jag!

    SvaraRadera