onsdag 12 september 2012

Man tager en gardin...

...och vips har man en klänning!




Vad? Halvfodrad klänning i stl. 80. Knäpps med en knapp i ryggen.
Material: En fin gardinkappa inköpt på Facebook fick offras. Klänningen är fodrad i livet med ett Tampellatyg som du kan läsa lite mer om här, samma tyg har jag gjort om till kantband i fållen för att göra den lite stadigare. Satte också dit ett zick-zackband i livet.
Bra: Tyget som är så FINT! Inte bara orange och brunt som tygerna ofta är (vilket iofs också är fint) utan någon har petat in lite grönt också - och hur snyggt blev inte det!
Dåligt: Jag bestämde mig för att inte låta halvfodringen "hänga löst" utan fästa den i yttertyget med en snygg söm. Som jag sydde, och som jag sprättade. Till slut blev det ganska bra men bäst blev ändå när jag dolde sömmen med ett zick-zackband!

3 kommentarer:

  1. Jättefin klänning.Du ska verkligen vara stolt. Kram jenny

    SvaraRadera
  2. Så snygg! Helt min filosofi: Vad skall man med gardiner till, när man kan göra snygga klänningar och kjolar av dem istället?

    SvaraRadera
  3. Flott kjole i fineste retrostoff :)

    SvaraRadera