måndag 15 augusti 2011

Klänning med dragkedja

Ett vilset försök att helfodra en klänning med dragkedja. Jag är stor novis på dragkedjor så detta får väl ses som ett övningsobjekt!





Mönster: Inget alls, jag ritade lite på måfå från en klänning jag köpt till Vega. Ska motsvara ca stl 80 men jag undrar om den inte blev lite mindre.
Material: Yttertyget är ett mjukt bomullstyg i lila nyanser och fodertyget är ett mörklila bomullstyg med små blommor på. Jag ville öva på att sy i dragkedjor och eftersom jag råkade ha en lämplig dragkedja hemma som var rosa så valde jag tygerna därefter.
Bra: Det var kul att sy lite mer på fri hand utan något mönster eller arbetsordning. Om någon för ett år sedan sagt att jag skulle göra det hade jag nog bara garvat... Kul också att prova sy dekorationssömmar i stället för vanlig raksöm (se två nedersta bilderna).
Dåligt: Eftersom jag sydde mest på chans så gjorde jag saker i fel ordning och var därför tvungen att sy kantband i ärmhålen. Tydligen ska man sy dragkedjan sist - det var ju inte så svårt att läsa sig till i nästan vilken som helst av de Ottobretidningar jag har hemma men ibland är man ju lite för angelägen att sätta igång att sy...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar