onsdag 9 mars 2011

Mera hängselklänningar!

Två till hängselklänningar varav den ena är vändbar. Egentligen är ju båda vändbara men på den ena sydde jag fast Bivertonmärket så att det syns från båda sidor.


Mönster: Nasta klänning från Ottobre nr 4/2008 men helfodrad i stället för bandkantad. Stl 80.
Material: Den gula: Yttertyg köpt på Tradera, fodertyg från svärmor, knappar från Prüm.
Den turkosa: Yttertyg från svärmor, fodertyg från Åhlens, knappar från Prüm.
Bra: När jag nu sydde tre klänningar på raken (dessa två + förra bloginlägget) gick det väldigt snabbt att klippa till. Med helfodring slipper man också fula sömar på avigan.
Dåligt: Jag är inte helt nöjd med fållsömmen längst ner. När jag syr helfodrade klänningar så syr jag två likadana klänningar, lägger dem "i varandra" räta mot räta och syr halsringning/ ärm. Sen vänder jag dem rätt och viker fållen längst ner och syr en smal söm från rätan. Jag skulle hellre vilja ha en bredare söm längst ner så jag får klura ut ett sätt att lösa det på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar